Dit nieuwsbericht is geschreven naar aanleiding van de nieuwe website voor de Hervormde kerk in Groot-Ammers. Tijdens het ontwerpen van de website kwam het verlangen naar boven om ook de historie binnen de kerk met korte fragmenten een plek te geven op de website. Verhalen die op deze manier levendig blijven, ook onder de nieuwe generaties.

Tijdens WOII kwam een groot deel van het land – ook velen uit Groot-Ammers – zonder stroom te zitten vanwege een groot tekort aan kolen. Gelukkig bood een “accutoestel” uitkomst om bij enkelen nog illegaal naar de radio te kunnen luisteren. Deze informatie werd vervolgens verspreidt middels de “Telex”, een in het leven geroepen, regionaal blad die gedrukt werd in… de kerk! Waar dan in de kerk?

Nou, in de oorlogstijd zat het orgel in de kerk nog aan de kant waar nu de preekstoel staat. Boven “de hemel” (het groen geschilderde plafond van de kerk), achter de blaasbalg van het orgel werd een stencilmachine geïnstalleerd en de telex gedrukt.

Maar de winter werd strenger en strenger en op een bepaald moment was het niet meer te doen om de stencils op de rol te bevestigen en verhuisde men naar de consistorie. Later verhuisde men vanwege veiligheidsredenen naar het huis van Klaas den Ouden.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met At Stravers.
G. Stigter et al. (z.j.). De Tweede Wereldoorlog in de kernen van de Gemeente Liesveld. Nieuwpoort, Nederland: Historische Kring Nieuwpoort.

Toespraken, gehouden tijdens de Bevrijdings-bijeenkomst in de Nederlandsch Hervormde Kerk in Groot-Ammers (1945), p. 3.